A megrendelés menete – Animáció, reklámfilm készítés lépésről lépésre 2. rész

A következő lépés a forgatókönyv megírása. Fontos, hogy a forgatókönyvírás már  szolgáltatásnak minősül, így sajnos nem áll módunkban árajánlat mellé csatolni kreatív ötleteket, vagy forgatókönyv-tervvel versenyezni más potenciális kivitelezőkkel. Szívesen elmondjuk ingyen a véleményünket a termékéről, vagy hogy hogyan lehetne szerintünk jobban reklámozni, de a forgatókönyvírás már egy egész napos munkát igényel csapatunk részéről. Éppen ezért forgatókönyvet már csak aláírt szerződés után írunk ügyfeleinknek. 

Az üzleti animációs filmek forgatókönyve úgynevezett “split page” formátumú. Két oszlopot készítünk, az egyikbe a hangi eseményeket (az esetek többségében ez főként narráció), a másik oszlopba a vizuális történéseket (snittek, feliratok, jelenetek, stb.) írjuk. A forgatókönyvekhez minden esetben indoklásokkal ellátott dokumentumot mellékelünk. Írás közben figyelembe vesszük az összes felmerülő szakmai szempontot, hogy a lehető leghatékonyabb film készülhessen. Fontos szempont még az időtállóság, illetve variálhatóság. Arra törekszünk, hogy a filmet még évek múlva is jól fog tudni használni, illetve könnyen lehessen később változtatni, variálni. A nyelvi változók már szinte minden filmnél felmerülnek igényként, így a filmet úgy készítsük, hogy gyorsan és egyszerűen lehessen belőle idegen nyelvű kópiát is gyártani. 

A forgatókönyv első változata nem minden esetben megfelelő. Ennek az az oka, hogy elég nehéz nulláról indulva végleges tervvel előállni, mivel nem ismerjük az ügyfelet hozzá eléggé. A tapasztalat viszont az, hogy itt muszáj nekünk kezdeményezni, ügyfeleink általában ugyanis nem szívesen írnak nulláról terveket, ugyanakkor könnyen és gyorsan javítják ki az általunk elkövetett hibákat. A forgatókönyv megírása egy dinamikus, dialógus-jellegű folyamat a megrendelő vállalat és az animációs stúdió között.

Gyakran felmerül, hogy készítünk-e storyboardot. A válasz erre az, hogy igen, készíthetünk, de nem mindig érdemes. Hogy egy egyszerű példát hozzunk: egy magyarázó animáció egyszerű, ikonokból álló flat design-jában egy jelenet meganimálása végleges minőségben gyakran ugyanannyiba kerül, mint ugyanazt megrajzolni storyboardban. Egy logoanimáció néha konkrétan olcsóbb, mint egy storyboard. A storyboard, animatik, és más típusú previzualizációk nagyon hasznos eszközök, de csak olyan esetekben, ahol a végleges snittek, általában bonyolultságuk és költségességük miatt, nem megismételhetőek és nem javíthatóak. Az esetek többségében azonban egy írásbeli jelenet leírás tökéletesen átviszi az üzenetet, és ha az ügyfélnek az adott snitt mégsem tetszik, könnyebb azt kijavítani egy módosítási körben, mint storyboardot rajzolni hozzá. Amennyiben a jelenet previzualizációt igényel, úgy azt minden esetben jelezni fogjuk.