Így készült a „Vihar” 1. rész: forgatókönyv, concept art, storyboard

Kocsis Alexandra Vihar animációs film concept art rinocérosz

2014-ben Kocsis Alexandra társrendezővel a Filmtett Workshop keretein belül elkészítettük legújabb animációs filmünket, Vihar címmel. Noha workshopokon filmet készíteni meglehetősen megterhelő, mivel a körülmények igen messze állnak az optimálistól,  a román-magyar koprodukció mégis jó sokáig a legsikeresebb munkánk volt.

A fő koncepciót Szandi hozta, együtt az első concept art-okkal. Belőlük már nem volt nehéz felépíteni a történet ívét. Egy szürreális szerelmi történetet terveztünk egy hőlégballonhoz kapcsolt rinocéroszról, mindössze 3 percben, egyetlen elhangzott szó nélkül. A fő karakterek sokat változtak a concept fázisban. A főszereplő rinocéroszt például üregessé tettük, és egy steampunk belsőt terveztünk számára pumpákkal, kerekekkel, dugattyúkkal. Emellett nagy, kifejező szemeket és füleket is kapott. Az eredeti rajz nagyban emlékeztetett Dürer híres állatára, a végső karakter azonban sokkal egyedibb és szerethetőbb lett.

Kocsis Alexandra Kőszegi Tamás Vihar animációs film kompozit

Miután a karakterek elnyerték a végső formájukat, megrajzoltuk az egész film storyboard-ját, mely minden fontos snittet tartalmazott. Készítettünk egy mozgó animatikot is, mely segített a dramaturgia kikristályosításában, és minimálisra szorította vissza a felesleges munkát, mely a workshop szűk időkeretén belül életbevágónak bizonyult. Már a concept fázisban elhatároztuk, hogy a Vihart kézzel rajzoljuk, filctollal igazi papírra, ezeket bescanneljük, és digitálisan kompozitáljuk össze a papírkivágásos animáció hagyományának megfelelően. A rendezői koncepciónk az volt, hogy minden egyes felület egy-egy különböző papír textúráját kapja: a főhőseink finom rajzlapból, a rinocérosz durva kartonból, a város OSB lapokból áll össze.

Még egyetlen másodpercet sem animáltunk, amikor egy végső kompozit koncepció már jól mutatta a különböző végleges textúrákat és színeket. A színskálánk hideg, mesei hangulatot árasztott, mely halványkéktől sötétliláig terjedt. Noha minden mozdulat digitális volt, az összes textúrát a valóságban készítettük el. Az éghez például Szandi egy óriási olajfestett hátteret készített, melyet befotóztunk.

A papírkivágásos (papercut) animáció nem csak egy egységes, egyedi látványvilágot kölcsönzött a filmnek, de jelentősen egyszerűsítette a munkánkat is. Mivel sem a költségvetés, sem az idő nem engedett túl részletes mozdulattervezést, rengeteg időt spóroltunk a papírrétegek alakításával. Az így felszabadult energiát még több snitt tervezésére és a történet elmélyítésére fordíthattuk.

Vélemény, hozzászólás?