Az első részben a történetmesélő explainer video-t mutattuk be. A magyarázó videók másik népszerű ága az adat-központú animáció, vagy adatvizualizáció, mely karakterek és helyszínek helyett a hangsúlyt számokra, grafikonokra, táblázatokra teszi. Maga a műfaj itt sem új, a 2011-ben divatossá vált kinetikus tipográfia, vagy motion tipográfia számtalan eleme került át az adat-központú magyarázó videókba. A másik fontos forrás az animált infografika, vagy infografikus animáció, mely a különböző kinyíló, becsukódó, kirajzolódó grafikonok és chart-ok gyűjtőneve. A két elemet összeadva meg is kapjuk az adat-központú explainert.
Az ilyen típusú animációt leggyakrabban akkor érdemes használni, ha a termék / cég eladásához, megismertetéséhez feltétlenül szükségesek a számtani adatok. Miközben a legtöbb hagyományos reklámfilm ezt kínosan kerüli, fő dramaturgiai elemként az érzelmi meggyőzést választva, a magyarázó videó képes úgy bemutatni az egyébként száraz és nem túl vonzó adatsorokat, hogy annak mégis komoly marketing értéke legyen.
Az adat-központú magyarázó animációt, vagy adatvizualizációt jellemzően olyan ügyfelek választják, akik számára a hagyományos explainer videók hangvétele túlságosan vidám, vagy komolytalan. Noha nem gondoljuk, hogy egy explainer minden esetben ugyanúgy kell, hogy kinézzen, valóban létezik egy olyan piaci trend, mely a magyarázó videókat csetlő-botló karikatúra-emberek kalandjaiként mutatja be. Tipikusan minél nagyobb az adott cég, annál kevésbé szeretné magát karakterekkel bemutatni, és ilyenkor jönnek képbe az animált infografikák.
Különösen jól működnek ezek az anyagok akkor is, ha a célközönség túl széles, nehezen megfogható. Egyik ügyfelünk például tömegesen rendeli tőlünk az adatközpontú explainereket, melyeket utána a legkülönbözőbb médiumoknak juttatnak el. Ilyenkor jobb, ha nincs igazán kidolgozott történet, vagy rajzolt világ, hiszen a visszafogott, egyszerű adatvizualizáció biztosan mindenkinek elnyeri a tetszését. Szintén hangsúlyos, hogy az adatokkal történő animáció mindig jelentősen olcsóbb, mint egy-egy, alaposan kidolgozott világ.
A legfőbb döntési kérdés azonban mégis az, hogy az adott kommunikátum, vagyis a videó által sugallt üzenet milyen jellegű. Ha egy életérzést, boldogságot, vagy egyszerűséget, könnyedséget szeretnénk közvetíteni termékünkről, válasszuk inkább a történetmesélést. Ha viszont szakmai alapon akarjuk meggyőzni partnereinket, netán a cégünk eredményeiről tartunk prezentációt, az adatvizualizáció / adat-központú magyarázó animáció komoly szolgálatot tehet nekünk.
You must be logged in to post a comment.